Noita中文 Wiki

烧瓶是装有材料的瓶子,可以在Noita的整个游玩过程中获得。当开始一个新游戏时, the player will start with a potion pulled from the starting potion table.

炼金术将不会在烧瓶中发生,如岩浆在正常情况下会反应并生成岩石,但在烧瓶中,它们可以共存。这可以创造一个实用性的效果,一个装有50%水(或)和50%岩浆的烧瓶在掷出后可以形成一个岩壁,用于保护或逃生。

烧瓶列表

使用方法[]

  1. 手持一个烧瓶会在法力值的位置显示一个容量条,表明药水中还剩下多少。同时它还会在玩家面前显示一个弧线,表明如果被扔出去,烧瓶的落点会在哪里。

Use Potion.png

  1. 当任何液体和烧瓶的颈部相互接触时,液体会装入烧瓶。当收集很浅的液体时,将光标直接朝下是收集液体的最好方法,而不是将药水瓶轻轻地扔进液体中。
  2. 魔药可以分别用左键和右键进行喷射或投掷(这可以在设置中进行切换/设置)。通过打开物品栏,将所需的魔药拖到玩家身上,然后松开它,可以很容易和安全地丢出药水。
  3. 用鼠标拖出库存中的魔药,就会把它扔到光标处。右击物品栏中的魔药就会喝下它,以这种方式饮用时,烧瓶中每种魔药的都会被喝掉10%,所以以这种方式喝下的含有水和血的魔药将减少10%的水和血(总共20%)。
  4. 喷洒魔药会将烧瓶中的物体向光标方向排空,最终产生一个空烧瓶。储量为200%的魔药会射得更远更快,在100%、90%和80%的时候会有所下降。它将发出释放压力的声音,其音调与魔药的储量有关,1%时最低。如果药水中含有一种以上的材料,例如和水,喷出的一半液体将是酸,一半是水。
  5. 扔出或丢出烧瓶会使它变成投射物,撞击在物体上通常会导致它破碎。鼠标指针离玩家越远,投掷的力量就越大。如果在靠近地面的地方轻轻地扔下,或者扔到液体中,烧瓶可以缓慢地飞行,避免在接触地面时被打碎。
  6. 饮用魔药会产生各种不同的效果,并根据魔药的情况填饱肚子,如果烧瓶中还有液体会消耗10%的储量。在储量低于10%的情况下喝下它,效果会相应减少。

魔药的获取[]

  • 存在于大多数地图的物品基座或宝箱里。
  • 矿洞有时会生成一个包含岩浆坑和多个药水架的房间,里面经常有炼金术士火魔电魔
  • 席西基地有时生成一个或多个类似于酒吧的房间,主要是威士忌,但有时也有一两种其他魔药。
  • 200%储量的药水只来自炼金术士席西纵火者,他们的主要攻击方式是向玩家投掷魔药。掷出的魔药可以半空中拾取,或者在它们落入足够多以防止它们破碎的液体中时被捡起来。只有当储量在下降到100%以下时才能被重新填充,而且只能回升到100%。

环境[]

  • 投射物和爆炸可能会刺穿烧瓶,导致液体喷出。足够的伤害可能导致烧瓶破碎。被损坏但没有破碎的烧瓶将被修复,并在玩家拾起它时恢复到正常状态。
  • 如果烧瓶被扔得太快或被损坏得太厉害,它就会破碎。碎裂的烧瓶不能被拾取,与损坏的烧瓶不同。碎裂后,烧瓶会释放出其剩余物质的20%。碎裂的药水瓶将成为一块无用的玻璃

提示[]

  • 将烧瓶完好地投掷到地面,就能收集很薄的液体,这个操作有一定难度。你可能需要多次拾取和投掷烧瓶来收集它。
  • 玩家可以透过薄的墙壁收集液体,这也适用于难以收集的液体如岩浆传送魔药
  • 饮用会使魔药的摄取效果在持续一定的时间(基于消耗的数量),而不考虑你的污脏污、天赋或移动。然而,饮用会永久地消耗该物质,而地上的液体则可以再次被收集。有些液体(特别是隐形魔药神佑魔药)喝下后的效果与沾染时不同,甚至可能使玩家中毒。
  • 在飞行时用大多数液体向上喷,可以让你飞得更远。
  • 因为药水喷出的材料是平等的,而不考虑所含材料的实际比例,这可以让玩家在一定程度上过滤掉不需要的材料。
  • 如果你在烧瓶中混合某些试剂,你可以创造(有一定难度)非常强大的可投掷武器。例如,岩浆毒性淤泥在扔向敌人时,会产生大量的毒性淤泥岩石,可能会用有毒物质包围他们。

魔药生成[]

初始魔药[]

在游戏开始时为玩家生成随机魔药。 Starter Pool

常见魔药[]

When potion.lua (a regular potion) is asked for, it generates a potion according to the below table.

生成几率 类别 Potion Type
75% 魔法材料
  • (99.95%) A random Magical Material. (74.9625%)
  • (0.05%) Either Healthium (0.0387%) or Purifying Powder (0.0388%).[1]
25% A random Normal Material potion.

Chests[]

Normal Chests[]

Regular chests have a 50% chance to contain a potion, which can be any of the following types.

Chance Potion Type
99.97% A Regular Potion
0.02% A Secret Material Potion
0.01% A Random Material Potion

Great Treasure Chests[]

大宝箱有30%的机会生成魔药。它们要么会生成普通魔药两瓶,秘密魔药一瓶(30%几率),要么秘密魔药两瓶,随机材料一瓶(70%)。Great Treasure Chests have a 30% chance to give potions. They will either roll a regular potion twice and secret potion once (30%), or secret twice and random material once (70%).

Pedestals[]

77% of item pedestals have a regular potion on them.

Hiisi Alchemists[]

All potions thrown by Hiisi Alchemists pull from the Aggressive pool with equal probability.

Fire Hiisi[]

All potions thrown by the Fire Hiisi are Cocktails at 200%.

Material Pools[]

Potions may be generated with different contents depending on where and how they are obtained. The below lists document the chances for each individual type of potion to be spawned.

Starter Pool[]

游戏开始的时候会从这个池中抽取随机的药水。程序会首先随机选择类别,然后生成药水。粗体概率列出了每次选择的几率,最终的斜体的概率衡量的是与此池中所有其他概率相比,该结果的总几率。

Chance Category Potion Type
65% A form of water
  • (50%) Water (32.5%)
  • (10%) Brine (6.5%)
  • (10%) Snow (6.5%)
  • (20%) Swamp (13%)[2]
  • (10%) Mud (6.5%)
5% Blood
29% Various Potions
  • (1/6) Acceleratium (4.83%)
  • (1/6) Acid (4.83%)
  • (1/6) Berserkium (4.83%)
  • (1/6) Chaotic Polymorphine (4.83%)
  • (1/6) Pheromone (4.83%)
  • (1/6) Polymorphine (4.83%)
1% Rare Potions Either one of:
  • (0.001%) Gold (Template:Fraction)
  • (0.001%) Urine (Template:Fraction)

or, if neither of those rolls succeed, one of:

  • (50%) Slime (0.5%)
  • (50%) Gunpowder (0.5%)

Normal Material Pool[]

Normal material potions can select any of these results with equal probability:

Potion Type
Acid Blood Fire

Freezing Liquid

Unstable Gunpowder Lava
Oil Toxic Sludge Slime
Water Whiskey

Random Material Pool[]

50% of the random material flasks are full of any random liquid, and the other 50% full of any random solid; all solids behave like powders. The materials rolled from this selection are completely random, and include things you'll otherwise never normally see in the game, like Creepy Liquid or Monstrous Powder.

Magical Material Pool[]

This table includes all of the magical liquid materials.

Potion Type
Acceleratium Ambrosia Berserkium
Chaotic Polymorphine Concentrated Mana Flummoxium
Invisiblium Levitatium Pheromone
Polymorphine Unstable Teleportatium Worm Pheromone

Secret Material Pool[]

This selection mainly includes unusual and rarely-found materials along with a couple slightly more common materials, randomly selecting one of:

Potion Type
Cement (Liquid) Evergreen Seed
Fungal Spore Glowing Fungal Spore
Gold Plant Seed
Purifying Powder Salt
Snow

Sodium

Lively Concoction Urine
Worm Blood
Juhannussima

Aggressive Pool[]

This material pool will randomly select one of the following options with equal probability.

Potion Type
Berserkium
Pheromone
Teleportatium
A random potion from the Normal Material pool.

小知识[]

  • 尿液在罐子里产生,而不是在烧瓶里产生。除了名称和外观之外,罐子与烧瓶是一样的。这是参考《团队要塞2》中的Jarate,它也是装在罐子里的尿液。
  • 喷洒装满(100%)的烧瓶需要17秒,而在完全浸没的情况下装满只需5秒。
  • 在1.0正式发布之前,药水(potions)被称为烧瓶(flasks)。
  1. The check for if a flask is Healthium/Purifying powder does not run from 1 to 100, but 0, and it checks if the number is less than 75, meaning the odds are Template:Fraction, not Template:Fraction as zero is a possible outcome. And although purifying powder cannot spawn if healthium is picked first, that doesn't happen 99.96% of the time [(100 - (Template:Fraction * 100))] and the check for purifying powder runs from 200 to 100,000, checking for anything less than 250, meaning 200 numbers are not generated and it is essentially Template:Fraction, making its appearance rate very very very slightly higher.
  2. Two possible swamp potions can be given: swamp and water_swamp. One spray is opaque brown and one spray is transparent light green, the former is a darker shade on the hud as well.